Quins efectes a curt, mig i llarg termini pot tenir la crisi
associada al coronavirus en les pràctiques culturals ciutadanes? Evidentment,
caldrà esperar un cert temps i disposar d’estudis aprofundits per poder avaluar
correctament tots els seus efectes. De ben segur l’impacte diferirà en funció del
grau de reclusió, la situació laboral, l’edat o l’accessibilitat a recursos
tecnològics i culturals de cada persona i col·lectivitat, entre altres factors.
Un àmbit d’anàlisi particularment interessant, per la durada de la reclusió, serà
l’impacte en els infants i adolescents que han passat d’una educació i una
socialització presencial a conviure reclosos en les llars familiars, però
mantenint la connexió virtual amb els amics i seguint sistemes d’aprenentatge
on-line (en la major part de casos, sota el guiatge de mestres voluntariosos
però inexperts). Està clar que caldrà creuar aquestes variables entre si, ja
que no és el mateix viure en un espai diminut amb tota la família al voltat i
amb adults obligats a fer teletreball amb un únic ordinador o tauleta familiar, a vegades només amb telèfon mòbil*, que fer-ho amb bones condicions espacials i tecnològiques; i no parlem dels que
han de passar la quarantena malalts o aïllats en espais infrahumans.
En tot cas i a l’espera dels resultats dels estudis empírics
és possible avançar diferents hipòtesis. Cal, tanmateix, diferenciar entre els
efectes durant el període de confinament dels possibles impactes a mig i llarg
termini com a conseqüència de la crisi socioeconòmica i de les alteraciones d’hàbits
culturals i socials que tot plegat haurà generat.
Pel que fa als canvis immediats, estem sent testimonis d’un
experiment social inèdit, amb efectes notables en les pràctiques culturals i en
les relacions socials. El confinament ha estat un gran propulsor de vida familiar,
reclosa però en la majoria de casos més intensa, de relació veïnal sense
precedents (per primer cop hem mantingut converses des del celobert o les
terrasses amb veïns que no sabíem ni el nom), i d’una gran creativitat personal,
descobrint, gaudint i compartint experiències culturals inèdites. També d’aprenentatge
i d’impuls de les eines digitals. Per a molts de nosaltres ha estat l’oportunitat
per recuperar o conèixer llibres, sèries audiovisuals, cançons i artistes
increïbles. També per aprendre, desenvolupar i compartir habilitats artístiques,
tecnològiques i culinàries (segur que sortirem amb uns quants quilos més!).
Durant el confinament molta gent està consumint grans quantitats de productes culturals (gratuïts i digitals en la majoria de casos, però no només) ja que molts productors han obert les seves plataformes de continguts i es disposa de més temps per llegir, escoltar, veure i compartir tot tipus de manifestacions culturals. Veure, com exemple, el gràfic adjunt amb els resultats d'una enquesta realitzada als EEUU i al Regne Unit sobre modificació del consum cultural durant aquests dies de confinament. En totes les generacions es dóna un increment del consum cultural, en particular de música, però és entre els més joves (la generació Z d'entre 16 i 23 anys) on és més intens.
Durant el confinament molta gent està consumint grans quantitats de productes culturals (gratuïts i digitals en la majoria de casos, però no només) ja que molts productors han obert les seves plataformes de continguts i es disposa de més temps per llegir, escoltar, veure i compartir tot tipus de manifestacions culturals. Veure, com exemple, el gràfic adjunt amb els resultats d'una enquesta realitzada als EEUU i al Regne Unit sobre modificació del consum cultural durant aquests dies de confinament. En totes les generacions es dóna un increment del consum cultural, en particular de música, però és entre els més joves (la generació Z d'entre 16 i 23 anys) on és més intens.
Més enllà del consum, s’estan desenvolupant també les capacitats creatives,
d'aprenentatge i de comunicació d'una manera diferent a l'habitual però també a quan un està de vacances. És a dir, està sent un esperó per al desenvolupament de tot tipus
de pràctiques artístiques i de redescobriment d'un patrimoni cultural que un
valorava però que no tenia temps o predisposició anímica per gaudir (visites a museus
virtuals, veure i escoltar enregistraments oferts per grans sales de concerts,
teatres o grups musicals ...). Molts han tastat serveis habitualment de
pagament i alguns han acabat abonant-se a la subscripció dels que més els ha
agradat. La cultura ha demostrat la seva gran capacitat per entretenir, formar,
qüestionar-nos i fer-nos feliços. La cultura ens fa humans!
Tindrà aquesta experiència efectes a mig i llarg termini? No
ho sabem del cert, però malgrat que els éssers humans tendim a ensopegar de nou
en la mateixa pedra, també aprenem de l’experiència vital. Addicionalment, cal
tenir en compte que a curt i mig termini no hi haurà un retorn immediat a les
rutines diàries, ja que malgrat afluixi el confinament i calgui anar a
treballar, fins que la vacuna no arribi caldrà seguir processos de distanciament
social. No sabem l’evolució de la pandèmia ni els rebrots que pugui tenir, però
és evident que els esdeveniments de mitjana i gran dimensió no es recuperaran
aviat, que la crisi econòmica que s’inicia reduirà dràsticament la capacitat de
despesa familiar, en particular en tot allò que no és consideri essencial, que
reduirem dràsticament els viatges i les vacances seran més curtes i diferents
... En aquest context incert, quins
canvis d’hàbits culturals es donaran? Una petita part d’ells dependran de l’oferta
cultural, de com s’adapti per no desaparèixer, així com de les iniciatives governamentals
de suport a la mateixa. Altres estaran associats als descobriments experimentats
durant els periodes de confinament.
I a llarg termini, quines pràctiques socials i culturals
tendiran a desaparèixer i quines altres creixeran? S’acceleraran encara més les
pràctiques digitals enfront de les del món analògic? Creixerà el rol prosumer, difuminant la línia divisòria
entre productors i consumidors? Seran molt diferents els efectes entre les
diverses tipologies d’individus i col·lectivitats? En aquest sentit, una de les
derivades preocupants és el desigual impacte entre els diferents grups
poblacionals en funció de les seves condicions vitals, socials, econòmiques i
culturals. L’estudi recent sobre les pràctiques culturals en 21 barris barcelonins, classificats en
tres categories socioeconòmiques diferents, mostra com la desigualtat econòmica
té efectes profunds en les pràctiques culturals. A partir d’aquí ens podem
preguntar si l’experiència del confinament familiar ampliarà la bretxa social com
a conseqüència de les asimetries preexistents, tant d’aquelles originades en el
capital cultural i educatiu de base, com les associades a l'accés als recursos tecnològics
(qualitat de la connexió a internet, disponibilitat d’ordinador o tauletes per
a tota la família ...) o a l’espai residencial on s’ha viscut el confinament. Tots
ells recursos que condicionen el poder desenvolupar una vida cultural autònoma
i enriquidora (diferències socials que, malauradament, també tenen el seu efecte pervers en la densitat de contagis i de mortalitat).
Per concloure aquesta primera reflexió, una pregunta final:
ens farà aquesta crisi més lliures? Aparentment, no. Està clar que acceptar el
confinament és un acte de solidaritat cabdal i que cal una certa coerció per evitar
comportaments egoistes. Però l’obligació coarta la llibertat i alimenta
comportaments autoritaris o mesquins (d’autoritats, policies o veïns envejosos).
Si la cultura ens fa lliures, fins a quin punt la necessitat de crear i de compartir
expressions culturals ens fa més humans com a individus i com a societat? N’estic
convençut. Ara bé, això no vol dir que l’ecosistema cultural no pagui una
factura enorme com a conseqüència d’aquesta crisi. Però, dels efectes en els
professionals i en les institucions culturals en parlarem en els propers escrits!
___________*Els primers resultats del qüestionari sobre Condicions d'aprenentatge i confinament a Catalunya de @xavierbonal i @SheilaGonzlez6 #InfanciaConfinada mostren una bretxa econòmica i digital de la infància a Catalunya que fa faredat. La presencialitat ajuda a anivellar, però amb el confinament les diferències socioeconòmiques condicionen les possibilitats d'aprenentatge escolar i, afegeixo jo, d'accés i interacció amb les experiències culturals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada