L'impacte social i econòmic de la crisi del coronavirus en
les pràctiques culturals ciutadanes i en el sector cultural professional seran
molt profundes, i a el mateix temps difícils de predir en la seva globalitat i
complexitat per la manca de referents previs. Per això, compartir una mirada
prospectiva quan no ha passat ni un mes de l'inici del confinament (en el
nostre cas, el 14 de març de 2020) és altament arriscat; però al mateix temps
crec que útil per a tots aquells preocupats per l'esdevenir del sector cultural
i de la vida cultural en general. Amb aquests ànims, però també amb certa
cautela, em proposo escriure un conjunt de reflexions centrades en els efectes
del COVID-19 en els diferents actors claus de la cultura: la ciutadania amb les
seves canviants pràctiques culturals, els creadors i la resta de professionals
de la cultura preocupats pel seu futur professional, les organitzacions
culturals –moltes d'elles a la vora del col·lapse – , i les institucions
governamentals responsables de donar suport a la vida cultural. Aquestes
reflexions resseguiran el fil d’un conjunt de preguntes, la majoria d'elles de
difícil, imprecisa o fins i tot impossible resposta. Però el fet de
formular-les i de reflexionar sobre escenaris futurs potser ajudi a diagnosticar
el futur i a prendre decisions raonables. Som-hi!
Quins canvis està provocant el confinament de la població en
les pràctiques culturals i en les relacions socials? Què passarà quan el
confinament acabi, però la situació econòmica de les famílies empitjori? És
possible que bona part de les pràctiques d'apoderament creatiu, de vida
familiar reclosa però més plena i de relació veïnal sense precedents, o de
troballa d'altres formes de descobrir, gaudir i compartir les manifestacions
culturals comporti un canvi significatiu d'hàbits culturals? Quins efectes pot
tenir a llarg termini en les pràctiques culturals d’individus i col·lectivitats
heterogènies? O, des d'una altra perspectiva, s'ampliarà la bretxa social a
causa del creixement de les asimetries en l'acumulació de capital cultural i en
l'accés als recursos mínims (tecnològics, espacials, educatius ...) per poder
desenvolupar una vida cultural autònoma i enriquidora?
Pel que fa als professionals, amb quin desassossec viuen la
situació actual i quin futur els espera en el post confinament pel COVID-19?
Aquesta pregunta pot tenir respostes molt diverses ja que parlem d’un sector heterogeni.
Per una banda, format per un amplíssim col·lectiu de creadors i professionals
independents, gent amb talent però depenent d'un mercat professional impredictible,
sovint molt precari. I, d'altra banda, professionals contractats laboralment
per institucions i empreses - no només culturals - de característiques i
capacitat per resistir la crisi molt desigual. Com els afectarà el confinament
i el tancament temporal (i per desgràcia en molts casos també definitiu) de
molts projectes i organitzacions culturals? Quines conseqüències diferents
tindrà pels professionals independents, pels contractats (directament o
indirectament) per l'administració pública, pels empleats de el sector no
lucratiu, pels emprenedors i empresaris, o pels assalariats de les empreses
culturals? Quins sectors, àmbits o formats d'oferta cultural resistiran millor?
I en paral·lel, quines estratègies estan seguint els
professionals independents i les organitzacions culturals amb l'aturada durant
el confinament? ¿Tindran aquestes estratègies, quan n'hi ha, conseqüències a
mitjà termini en termes de major rellevància artística, patrimonial i social, i
per tant també econòmica? ¿Fins a quin punt l'actual mercat de l'art i les
exposicions, cada vegada més competitiu a escala global, pot canviar empès per la
necessitat d’apostar pels petits formats i els públics locals, per l'encariment
del transport aeri o, fins i tot, la crisi climàtica? És possible que els
programadors de proximitat apostin per la creació km. 0, o això només serà un
miratge de bona voluntat del segon semestre del 2020? Quin paper ha de
continuar tenint el mercat i el circuit internacional (tan important per a
moltes companyies i productores que no poden sobreviure en mercats nacionals
massa reduïts com el nostre), o la cooperació cultural amb agents, artistes i
projectes d'altres parts de món?
I, si apuntem a una distància una mica més llarga, ¿quins
efectes a mig termini poden tenir les dinàmiques socials i les pràctiques
culturals fruit de les experiències associades a la crisi de l'COVID-19? Es
frenarà el lent declivi del valor intrínsec de la cultura experimentat en els darrers
lustres i una legitimació associada fonamentalment al seu impacte econòmic i
social? I, en les noves circumstàncies, en lloc de revalorar la seva
insubstituïble contribució a allò que ens fa humans, tal com el confinament ha
posat en relleu, ¿hauran els professionals i les organitzacions culturals de
legitimar de nou la seva existència associats als efectes positius que la seva
activitat té per a la salut i el benestar per poder subsistir (els àmbits que
al costat de la investigació s’han guanyat una merescuda legitimitat social i,
esperem, més recursos públics)?
Pel que fa a l'acció governamental, cal esperar
transformacions rellevants en les polítiques de suport públic a la cultura? Hi
haurà un canvi de prioritats o, com en la crisi financera anterior, es
prioritzarà allò més institucional o més majoritari, amb independència de la
seva aportació en termes de creativitat o sinergies multiplicadores?
¿S'intentarà compensar la caiguda de la demanda amb recursos públics ben
planificats o la necessitat d'augmentar la recaptació d'un estat en fallida
portarà a apujar els impostos sense tenir en compte l'elasticitat renda de la
despesa cultural, així com la de l'ingrés fiscal associat? Quina distribució de
recursos entre nivells de govern, entre sectors creatius o entre tipologies
d'acció cultural es donarà? D'altra banda, viurem canvis radicals dels
paradigmes de política cultural? Hi haurà un retrocés dels drets culturals
davant d'una creixent deriva autoritària i l'enfortiment de forces polítiques impulsores
de democràcies il·liberals?
I, finalment, ¿haurem viscut un avançament o petit
laboratori del que ens espera d'aquí a 10 o 20 anys quan la plena implementació
de la intel·ligència artificial tindrà conseqüències culturals, socials i
econòmiques radicals contradictòries (increment del temps d'oci, desaparició de
les feines automatitzables, més precarietat econòmica pels exclosos del sistema,
la generalització (potser) d'una renda mínima vital ...)? És a dir, viurem una
progressiva difuminació dels límits entre mons reals i realitat virtual, entre
amateurisme i professionalitat ...? Fins a quin punt desapareixeran les
categories sobre les que s'ha construït al llarg de l'últim segle l'acció
cultural i les polítiques culturals (el concepte d'aura lligat a l'objecte
físic, qui i què defineix la qualitat artística, el valor de l'experiència
cultural ...)?
Com s'ha pogut observar el nombre de preguntes rellevants és
voluminós i la capacitat per respondre-molt limitat. En els propers escrits
intentarem reflexionar escalonadament a el fil de les mateixes.
Benvolgut Lluis. Bon preludi. Seguiré l'exposició i el desenvolupament. Formaré part de l'epíleg.
ResponElimina