En el darrer congrés d’ENCATC (la xarxa europea de centres
de formació en gestió cultural) col·legues de la Universitat de Mälmo m’expliquen
un exercici realitzat amb l’equip municipal de la seva ciutat. Es tractava de
replantejar de zero el pressupost cultural, suposant que no tingués cap cost
tancar programes i equipaments de llarga trajectòria, amb equips i audiències
consolidades. El resultat després d’una llarga deliberació per part dels
responsables municipals fou no modificar significativament les prioritats i el
pressupost de cultura municipal. Quines raons poden explicar-ho tenint en
compte la rapidesa amb la que canvien els comportaments i les necessitats
culturals? Potser, la política cultural de Mälmo ha estat històricament tan
flexible i dinàmica, ha sabut reinventar-se i deixar enrere les herències poc
eficaces de manera que, avui, la distribució del seu pressupost i els seus
programes donen una resposta adequada a les necessitats contemporànies. O, en
sentit contrari, potser ens trobem davant d’uns professionals amb unes
prioritats i valors conservadors, amb una relació endogàmica amb el sector, que
no els permet qüestionar la proporció de recursos dedicats a biblioteques,
museus, mitjans de comunicació, festivals, mediació intercultural o suport a la
indústria cultural local.
Si portem el debat a casa nostra, probablement molts
estaríem d’acord que la praxis de les polítiques públiques de suport a la
cultura són particularment continuistes. Són el resultat d’un procés acumulatiu,
amb escassa actualització envers un context i unes necessitats canviants. I,
quan s’ha tancat un equipament o deixat de fer un programa, ha estat més fruit
de la necessitat de retallar allò que tenia menys cost polític, que una
resposta estratègica per assolir de forma eficaç, eficient i equitativa uns
objectius definits després d’un reposat exercici de diagnòstic. I, aquesta
escassa actualització, es dóna en un període de quasi quaranta anys (el que s’inicia
als anys vuitanta, quan es posen el fonaments de l’actual política cultural) en
el qual les formes d’expressió, consum i participació cultural han canviat
radicalment empesos pel procés de digitalització, globalització i transformació
demogràfica i política del nostre país.
La major part dels pressupostos públics es destinen a
mantenir els equipaments culturals de titularitat pública (televisions, museus,
teatres, auditoris, biblioteques o centres cívics de titularitat pública).
Malgrat que una part d’aquests recursos s’utilitzen per contractar o adquirir
obres i serveis produïts pel sector privat (sèries televisives, pel·lícules, producció
d’exposicions, espectacles o llibres) la part del lleó es dedica a pagar salaris
i a mantenir les infraestructures públiques (o fins a la crisi, a construir i
equipar nous equipaments sense una planificació prou racional). El resultat observant
els pressupostos de moltes administracions es que queden molt pocs recursos per
ajudar o incentivar iniciatives independents. Unes engrunes miserables que es
distribueixen amb escassa priorització i eficiència (el cost de gestió per a
l’administració i pel donant supera en moltes ocasions l’import de la
subvenció). Es aquesta la manera més eficient i eficaç d’assolir els objectius explícits,
malauradament només retòrics, de les polítiques culturals? Perquè quan comentes
aquests temes amb col·legues que han tingut càrrecs de responsabilitat política
et confessen que assolir modificar tan sols un 10% de la distribució del
pressupost és ja una gran victòria? Està clar que per assolir impactes a llarg
termini cal deixar que les estratègies tinguin prou continuïtat. Ara bé, tanta?
En un text en vies de publicació, els sociòlegs nord-americans
Tepper i Frenette[1]
assenyalen 5 grans reptes en la política cultural contemporània: a) encoratjar
que més ciutadans participin de les arts i la cultura; b) assegurar que els
artistes professionals puguin desenvolupar carreres sostenibles; c) afermar
l’autonomia i la llibertat dels artistes per expressar-se i desafiar l’statu
quo; d) garantir que les institucions artístiques siguin representatives de la
diversitat creativa del país; i e) recolzar mercats robusts i d'intercanvi d’innovació
perquè els consumidors i la ciutadania tinguin accés a una cultura diversa i
innovadora.
Si donem per bones aquestes cinc prioritats genèriques (caldria
afegir referències al paper del patrimoni cultural, especificar-ho en el
nostre context particular o tenir en compte els reptes de l'esquema adjunt), em pregunto si les actuals polítiques culturals del
nostre país, amb uns recursos migrats que caldria administrar de forma molt
curosa, són les més adequades per assolir aquests reptes en una situació de
canvi accelerat.
Després d’anys d’observar l’escassa eficiència de la gestió pública (degut a mals models de governança, a processos burocràtics garantistes i a la dificultat per incentivar adequadament els recursos humans disponibles) hom acaba decantant-se per dotar de molt més recursos aquelles iniciatives gestionades privadament però amb vocació d’interès públic. Això englobaria tant els projectes de titularitat governamental administrats privadament a través de processos competitius d’externalització o de coproducció publico-privada, com les iniciatives de la societat civil i de les empreses culturals que es presenten a subvenció. La comparació entre recursos públics destinats i resultats obtinguts entre un teatre, festival o museu de titularitat i gestió pública i els seus equivalents administrats privadament és, en la major part de casos, sagnant. Molt en particular quan la iniciativa neix del món independent, molt més plural i creatiu, expressió de la diversitat i el dinamisme social, sovint obert a cooperar de forma voluntària o a autoexplotar-se.
No voldria ser mal interpretat. No sóc partidari de
traspassar la política cultural a mans privades, sinó d’avançar envers un model
de governança més participatiu i de distribució més equitativa dels
pressupostos, mantenint en molts casos la titularitat en mans públiques. La
crisi ha demostrat tristament que les organitzacions culturals més ben travades
institucionalment, malgrat ser sovint menys eficients, aguanten millor els
embats de les retallades que les iniciatives independents, tot i ser moltes
vegades més innovadores. La reducció a la meitat dels recursos públics
destinats a la cultura s’ha saldat amb el manteniment de la major part
d’institucions de titularitat pública (això si, amb una important retallada del
seu pressupost d’activitats), i amb la desaparició per inanició d’un gran
nombre d’iniciatives independents o poc travades institucionalment. Vista
l’experiència i per evitar futurs riscos és preferible dipositar els ous en
diversos paners. És a dir, afavorir l’existència d’un sistema mix, el més
entrellaçat possible, que comprometi als diversos agents presents. Quants més
actors diferents, amb aspiracions i de contextos ben variats, molt millor.
Per desgràcia aquesta no és la dinàmica dominant. Per evitar
que la lògica político-electoral o la lògica de mercat no ho engoleixi tot en
base a indicadors com el volum de l’audiència, el prestigi mediàtic o l’impacte
econòmic i social, cal instaurar un sistema interdependent. Cal evitar que la
vida cultural es concentri tan sols en els nuclis dels grans espais metropolitans
o s’afavoreixi la programació de més audiència. Per arribar a aquest resultat
no calen polítiques públiques! Ara bé, necessitem institucions, equipaments i
projectes ambiciosos, grans i forts? La resposta és si, però amb contractes-programes
que els obliguin a treballar en xarxa amb els projectes del territori i en les iniciatives
situades en les respectives fronteres estètiques i socials. Han d’estat tots a
Barcelona? La resposta és no, sinó que cal continuar en tots els àmbits possibles
amb l’exitosa aposta històrica per situar les grans fires a ciutats com
Tàrrega, Olot, Vic o Manresa (i avaluar críticament perquè alguna d’aquests
apostes no acaba de funcionar). Tenim un país enormement desequilibrat
territorialment, al que cal sumar que arreu del món la cultura tendeix a
concentrar-se en les grans ciutats. Sense menystenir la sort de comptar amb una
capital de referència internacional com Barcelona, i amb artistes i projectes
d’una enorme projecció, cal apoderar tot tipus de col·lectius, projectes i
territoris per tal que assumeixin la innovació i la internacionalització con a reptes
essencials. I cal fer-ho reduint la desigualtat d’accés a la cultura i de ple exercici
dels drets culturals entre grups i col·lectius socials.[2]
El desafiament és fer-ho sobre la base de pressupostos molt
limitats (i amb un model de governança i administració pública enormement ineficient),
en un moment en que la cultura no és percebuda socialment (i pels que prenen
les decisions) com la columna vertebral del desenvolupament. No podem esperar
grans augments dels recursos públics com abans de la crisi. En aquest context,
cal saber prioritzar, impulsar canvis en els models institucionals
(contractes-programes, models de governança, sistemes d’avaluació, etc.) i
pensar estratègicament a mig terme. Per exemple, enlloc de donar suport a
projectes solts de durada anual, amb resultats a curt termini i en general
sense continuïtat, són preferibles fórmules que combinin responsabilitat
governamental amb iniciativa privada independent. Tenim la sort de comptar amb
bons exemples (domèstics i en l’entorn europeu o llatinoamericà) i el que cal
és anar corregint errors, millorar resultats i disposar d’una certa
flexibilitat per poder-los adaptar a realitats territorials i socials molt
diverses (de l’Alt Pirineu als barris on es concentra la immigració
extracomunitària). No es tracta, tan sols, de seleccionar bé (amb bons plecs de
condicions) els directors o els projectes per dirigir per períodes limitats els
equipaments culturals, sinó incorporar consell d’administració independents,
formats per persones compromeses, que sumin sensibilitats heterogènies, que marquin
prioritats i sàpiguen donar suport i controlar adequadament. Per exemple, la
Central del Circ és un espai de titularitat municipal, amb finançament petit
però estable per part de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, gestionat
autònomament per l’associació de companyies de circ. Estic convençut que si fos
de titularitat i gestió pública seria molt més ineficient!
Pel que fa a les subvencions, caldria modificar profundament
el sistema (malgrat que el marc homogeneïtzador europeu no ajuda), reduint les
subvencions de convocatòria anual (sense temps d’obtenir resultats i molt menys
impacte) i ampliant les de període plurianual. Els portuguesos tenen sistemes
d’assessorament i seguiment en les ajudes a tres anys molt més efectius que el
model hispànic centrat només en la suspicàcia i no en els resultats. Cal trobar
mecanismes amb menys costos administratius (compartint o externalitzant
funcions o responsabilitats) o capaços d’incorporar recursos alternatius (per
exemple, via subvencions condicionades a microfinançament participatiu).
Idees i experiències per anar provant i implementant n’hi ha moltes. Només falta valentia, i molt diàleg amb juristes i interventors poc propicis a la innovació, per tal de canviar un model clarament millorable de gestió pública de la cultura.
Idees i experiències per anar provant i implementant n’hi ha moltes. Només falta valentia, i molt diàleg amb juristes i interventors poc propicis a la innovació, per tal de canviar un model clarament millorable de gestió pública de la cultura.
[1] Tepper,
S. & Frenette, A. (in press). Cultural policy. In Grindstaff, Hall & Lo
(Eds.) Handbook of cultural sociology.
New York: Routledge.
[2] Barbieri, N. (2018) Es
la desigualdad, también en cultura. Cultura y Ciudadanía. Pensamiento.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada