http://milanotattooconvention.it/artisti |
Fora prejudicis!! El tatuatge és l'expressió artística
dominant de les classes populars. Per què és quasi invisible en el debat
acadèmic actual d’anàlisi social o artística, i especialment en el camp de les
estratègies d’intervenció cultural? Probablement per la càrrega negativa que
encara comporta en les nostres societats occidentals. Durant segles ha estat una
expressió assimilada a presidiaris, soldats i mariners, gent d’entorns tancats,
amb poc futur i escasses perspectives d’ascensió social. Fixar esperances o
conviccions en la pròpia pell, sense possibilitat de despendre’ns, implicava un risc que només aquells que no
tenien res a guanyar es podien permetre. Aquest fet s’ha capgirat en els
darrers anys. Avui el tatuatge és la mostra més massiva d’expressió de la
identitat i els gustos de les classes populars. Recomano una visita
d’observació aquest estiu a les platges mediterrànies. Com més popular més
nombrosa serà la presència d’aquesta imatgeria en la pell d’homes i dones (i no
només en els més joves!).
En pocs anys hem passat d’una simbologia formada
majoritàriament per cors, àncores, imatgeria religiosa o frases d’amor i
fidelitat extrema, totes elles en aquell característic color blau venós, a una
paleta de temes, colors i referents enormement àmplia. El mimetisme propi del
comportament humà ha propiciat l’expansió per modes de referents successius,
des dels signes de l’alfabet xinès a tot tipus d’iconografies populars. Avui,
els aparadors d’alguns establiments especialitzats exhibeixen exposicions de
fotografia, com glamouroses galeries d’art, algunes d’elles de gran interès no
només sociològic sinó també artístic. Com qualsevol altra manifestació humana, aquestes
imatges són l’expressió identitària, estètica, sentimental o somniada d’individus
i grups socials.
Tanmateix, perquè a diferència d’altres expressions de la
cultural urbana contemporània, com puguin ser els grafitti, existeix més
resistència per part de l’establishment acadèmic a ser considerada una
manifestació artística genuïna, digna de consideració i estudi? Més enllà
d’alguns sociòlegs, antropòlegs o crítics d’art precursors, ens costa
acceptar-ho (jo inclòs pel mateix prejudici que els joves adults de classe
mitjana o alta acostumen a amagar certes relliscades juvenils).
La raó per la qual abunden menys en les platges de les
elits, ocupen menys espai o es localitzen en parts menys visibles del cos està
en la percepció del seu potencial impacte negatiu per a la progressió social o
professional, fruit del fort prejudici social que el tatuatge encara incorpora
(en particular entre els sectors econòmics i socials més convencionals). La de
moment dolorosa, costosa i no perfecta reversibilitat retreu a la major part
dels fills de la burgesia a tatuar-se de forma visible, malgrat que altres
models d’èxit social, encapçalats per futbolistes o cantants de rock, mostren
sense pudor els seus valors, gustos i
identitats a través del tatuatge. Les classes popular, menys permeables al
convencionalisme o amb escasses possibilitats d’ascens social en unes societats
cada cop més dualitzades, s’ha llençat a decorar el seu cos amb tota mena
d’imatges i simbols. També entre la comunitat artística més jove es dóna un us creixent
d’aquest format d’expressió visual, amb propostes especialment interessants.
Fins a quin punt l’experimentació estètica d’avantguarda
s’infiltra per aquesta via en els gustos i referents de les classes populars?
Quin paper juga el tatuatge en la construcció de la identitat individual o
grupal? Quins són els temes preferits i com evolucionen en les diverses
societats occidentals? Com canvien els formats i referents estètics en funció
del gènere, edat, capital cultural o àmbit social dels individus i col·lectius?
On s’inspiren i perquè trien determinades imatges o conceptes del receptari que
admiren dels seus ídols esportius o musicals, col·legues i amics, o en els mostraris dels establiments
especialitzats? Quin volum de negoci mou aquesta industria cultural? Quines
estratègies de màrqueting segueix? Com s’estructura la competència i s’estableix
la política de preus? Quines conseqüències jurídiques poden tenir els drets
d’imatge o els conflictes d’interessos en els negocis mercantils associats?
Benvinguts, doncs, a un camp interdisciplinari emergent de
recerca cultural!!
Nota: Post fruit d’una interessant conversa amb Annalisa
Cicerchia (ISTAT i Università di Roma Tor Vergata)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada