Llibre de l'autor sobre el tema, publicat el 2006 |
(Notes de la intervenció al Cicle de conferències "Interculturalisme i política cultural" organitzat per l'espai Avinyó i el GRITIM de la UPF a Barcelona, l'11 de desembre de 2014)
Existeixen
moltes diversitats a tenir en compte des d'una perspectiva intercultural (de gènere, intergeneracional, ideològica, de classe,
tribus urbanes ...). Aquí em centraré en la relació entre
identitat-migracions-interculturalitat des de la perspectiva de l’acció i les
polítiques culturals de proximitat. Començaré per una diagnosi de la situació a Barcelona, per plantejar 3 qüestions clau, i acabar amb algunes recomanacions pels propers 4 anys.
Diagnosi
1. Catalunya és una nació d’immigrants i Barcelona
el seu estendard. La ciutat és el resultat d’onades successives d’immigració
que s’han integrat conformant una cultura pròpia no homogènia. Aquest fenomen,
de cicles bruscos lligat a èpoques de bonança, s’ha expandit, diversificat i
complexitat des dels anys noranta com a conseqüència del procés de globalització.
2. Si es vol continuar creixent, ser competitiu (i
pagar les pensions) quan es recuperi l’economia caldrà acceptar més immigració (tenim un sistema complex de reproducció, segons Anna Cabré)
3. A Europa, un continent envellit, existeixen
moltes resistències per acceptar els efectes colaterals de la immigració de
força de treball: unes identitats, expressions culturals i usos de l’espai
públic diferents, a vegades xocants, que qüestionen els models idealitzats
d’identitat nacional (sovint basats en valors socials inexistents). Vivim en
societats postmigrants on la diversitat és la norma, no l'excepció.
4. En moments de crisi i desorientació social,
l’argumentari xenòfob (“primer els de casa”) és utilitzat políticament i social
per catalitzar les pors entre les capes de la població autòctona menys competitives i més perjudicades
pel model neoliberal; paradoxalment sovint segona i
tercera generació d’immigrants. Aquest argumentari s’expandeix per l’esfera pública
contaminant el conjunt del debat polític (fins i tot quan el fenomen s’ha
aturat).
5. Catalunya té una mida, un teixit social i
cultural prou obert, una experiència de la diversitat, i el repte de construir-se com a país que
s’identifiqui internament i sigui reconegut externament, que l'hauria d'impulsar a assolir un model intercultural fructífer. Renunciar a la pròpia
diversitat cultural pot ser suïcida. La gestió de la interculturalitat és clau
per construir un projecte compartit i alhora enriquir-se amb la diferència.
6. Voler ser un referent cultural mundial, implica
addicionalment, gestionar bé la interculturalitat. “Les ciutat que floreixeran
seran les que converteixin la diversitat en el seu capital” (Intercultural
Cities Network, Consell d’Europa 2008).
7. Existeix prou experiències puntuals i suficient capacitat de conceptualització per emprendre una
política cultural explícita molt més proactiva en aquest camp.
Qüestions clau de política i acció cultural que requereixen resposta
- ¿L'acció i la política cultural és utilitzada pel seu rol instrumental com a factor d’acomodació de la diversitat o pot jugar un rol efectiu per convertir la interculturalitat en un actiu de la ciutat?
- ¿Com encarar la inseguretat, ignorància o indiferència regnant en una societat cada cop més individualista des d’unes polítiques culturals al servei de la producció i l’oferta?
- ¿Com construir polítiques culturals transversals, no presoneres dels vells paradigmes o lobis tradicionals, que incorporin la complexitat (la plena acceptació de la diversitat)?
Recomanacions d’acció i política cultural
pels propers 4 anys
1. Als professionals i a les institucions
culturals: observar, escoltar i intercanviar, tant a escala local com
internacional.
2. Als governs: donar suport (recursos, llibertat
d’acció, coordinació i aprenentatge col·lectiu) a l’experimentació dels
professionals i de les institucions culturals en les estratègies de proximitat que
valorin la dimensió intercultural.
3. Davant la ignorància, inseguretat o indiferència
social bastir ponts de coneixement, de reconeixement i d’intercanvi compartit.
Cal personalitzar i fer tasques d’empatia social ja que la xenofòbia creix de
l’anonimat i el desconeixement. Enlloc d’afavorir els nínxols i les festes
tribals, cal utilitzar tot tipus d’espais (bars, gimnasos, casals, festes
populars ...) amb activitats que siguin veritables trobades interculturals.
4. Reinterpretar la pròpia història i redefinir la
identitat nacional en base a la juxtaposició de diversos relats migratoris
(lloc de pas; camp-ciutat; indians; intrapeninsular; global; fuga de cervells).
Convertir les migracions en mite fundacional de país (Andreu Domingo, Ara
7/12/14)?
5. Utilitzar tot
tipus d’expressions artístiques (populars, d’avantguarda, mediàtiques) i les col·leccions patrimonials (molt en particular les etnològiques) com a
excusa de revalorització de la cultura de l’altra, i com a possibilitat per
reinventar i híbriditzar les expressions.
6. Fomentar l’asil polític i cultural
d’intel·lectuals i artistes (malgrat les dificultats de la llei d'estrangeria), amb estratègies d’interacció tant amb artistes i
intel·lectuals d’aquí com amb tot tipus de comunitats locals (compartir
l’experiència de la immigració i l’exili, i la riquesa de l’intercanvi
cultural).
7. Donar valor al català com a peça clau en el procés d’integració social de nouvinguts i autòctons, sense menystenir l’enorme riquesa i capacitat de connexió amb el món continguda en el castellà i el resta d’idiomes de les immigracions. Una cultura i un idioma d’us reduït no han d’implicar ni provincianisme ni tancament, sinó capacitat de diàleg igualitari per sobre dels codis culturals globals dominants.
7. Donar valor al català com a peça clau en el procés d’integració social de nouvinguts i autòctons, sense menystenir l’enorme riquesa i capacitat de connexió amb el món continguda en el castellà i el resta d’idiomes de les immigracions. Una cultura i un idioma d’us reduït no han d’implicar ni provincianisme ni tancament, sinó capacitat de diàleg igualitari per sobre dels codis culturals globals dominants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada