Pressupost de despesa i beneficis fiscals de l'administració central espanyola (milers € deflactats, base 2008) |
La majoria d'operadors culturals segueixen atentament l'evolució de les
partides de despesa dels pressupostos de
cultura de les diverses administracions públiques, però ignoren el complex món
dels beneficis fiscals. Els principals impostos –IRPF, IVA, impost de societats
(IS) i impost de la renda de no residents (IRNR) – atorguen diverses
exempcions, deduccions o desgravacions fiscals amb l’objectiu d’afavorir aquelles
activitats, béns o serveis considerats beneficiosos pel conjunt de la societat.
El volum i estructura dels pressupostos de despesa i d’ingressos –en
aquest segon cas, nivell impositiu i beneficis fiscals – depèn del model
d'estat de benestar de cada país. En termes generals, quan més baix és el
nivell impositiu, més desigual acostuma a ser una societat ja que els ciutadans
més rics poden permetre’s serveis privats (culturals, educatius, sanitaris o de
seguretat, tal com passa als Estats Units o en molts països en vies de
desenvolupament), mentre que els més pobres no. Una altra qüestió és qui paga
els impostos (principalment aquells consums, patrimonis o rendes més fàcils de
controlar, com és el cas dels ingressos dels assalariats o les vendes de
mitjanes i grans empreses) i qui es beneficia de la despesa pública o dels beneficis
fiscals (fruit de les prioritats polítiques que cada govern estableix en la
llei de pressupostos). Finalment, el pes relatiu de cada figura tributària té
efectes socials clars. Així, els impostos directes (renda, societats o
patrimoni) tenen un efecte més redistributiu; en canvi, l'impost sobre el valor
afegit té un efecte antiredistributiu en gravar per igual un mateix consum amb
independència de la renda de cada consumidor.
En aquest sentit, el sector cultural és ambivalent. D'una banda pot ser
etiquetat de no redistributiu ja que els serveis que més suport públic reben
són consumits preferentment per les classes mitjanes o altes, gràcies a
disposar d’un major capital cultural. D'altra banda, preus més assequibles
permeten a grups socials amb nivells més baixos d'ingressos accedir a una
oferta fora del seu abast sense ajudes públiques. De tota manera, més enllà d’aquest
principi, tenint en compte l’asimètric tractament fiscal de les diverses
pràctiques culturals (tipus d'IVA que oscil·len entre el 4% i 21%) seria
necessari realitzar una anàlisi més acurada dels efectes socials de la
fiscalitat.
Fins l'any 2012, l'administració
central espanyola havia proporcionat més recursos a la cultura mitjançant
beneficis fiscals que a través de la despesa pública directa (que depèn,
principalment, de la generositat dels governs locals i en menor mesura de les
comunitats autònomes). No obstant això, així com es coneix amb detall la
liquidació per partides de la despesa pública, el valor i distribució dels beneficis
fiscals només són coneguts per uns pocs
experts (amb la limitació addicional que la Hisenda pública espanyola només dóna
a conèixer la seva previsió en l'elaboració dels pressupostos però no publica
el valor liquidat que finalment ha deixat de recaptar). Per aquest motiu, les
dades corresponents a anys amb canvis normatius a mig exercici (cas del 2012) cal
avaluar-les amb extrema precaució.
El benefici fiscal més conegut
per la seva recent desaparició (setembre 2012) és el tipus reduït d'IVA pels espectacles
i els serveis artístics, ja que l'augment del 8% al 21% ha suposat un enorme
cost addicional per a l'usuari (o per l’exhibidor en aquells casos en que no s’ha
repercutit en el preu final). En aquesta data no només s’incrementen el tipus
reduït i normal del 8% al 10% i del 18% al 21% respectivament, sinó que es
decideix que algunes activitats (les que el govern no vol continuar donant
suport) canvien de grup, desapareixent el principal benefici fiscal que tenia
la cultura (cal tenir en compte que els beneficis associats a l’IVA previstes
en el pressupost de 2012, abans de decidir la seva desaparició, representaven
el 74% del total dels avantatges fiscals a la cultura).
Com a conseqüència, principalment, del citat augment de l'IVA, les
activitats culturals passen de representar el 3.38% del conjunt de beneficis
fiscals atorgats pel Tresor espanyol el 2011 a només l’1,55% l’any 2013.1
Mentre que el 2009 els beneficis fiscals ascendien a 1.817 milions d’Euros, en
el pressupost del 2014 es calcula que serà només un terç d'aquesta quantitat,
647 milions (reducció considerable que, òbviament, no es poden explicar només
com a conseqüència de la crisi econòmica). No obstant la comprensible
necessitat de disminuir el dèficit pressupostari, la reducció en l'àmbit
cultural és molt superior a la mitjana. Si a aquest fet s’hi suma la menor
despesa pública en cultura (de l'ordre de 50%, vegeu l’article sobre el tema)
queden clares les prioritats del govern central en aquest àmbit. Altres
sectors, com el turisme o l’automoció (per no citar l'ajut extraordinari a la
banca) mantenen un tractament de favor, mentre que el pretès augment dels
ingressos fiscals obtinguts amb l'augment de tipus és queda en no res degut a
la incapacitat de les famílies per augmentar el seu pressupost en activitats
culturals.
A Espanya, la major part dels beneficis fiscals es concentren en el
diferencial del tipus de l’IVA (entre un 70% i un 80% del total, segons l’any):
les biblioteques, museus, arxius i la venda d’obres d’art per part dels
artistes al tipus reduït del 10%, i els llibres i revistes en paper al tipus
superreduït del 4%. En canvi, els
beneficis fiscals atorgats en l’IRPF són irrisoris (veure taula adjunta) i un
pel més alts en l’impost de societats. La irrellevància en els impostos
directes i la invisibilitat en el cas dels impostos indirectes (fins a la
pujada de l’IVA als espectacles només els experts n’eren coneixedors) explica el
seu escàs valor polític-electoral. Altrament, en els països on la desgravació fiscal
per activitats filantròpiques gaudeix d'una protecció contínua i gran (no només
als Estats Units o al Regne Unit, sinó també en països de tradició cultural i
administrativa més propera com França) hi ha una major consciència tant del
benefici com de l'esforç col·lectiu que impliquen (són ingressos que l'estat deixa
de recaptar per a altres finalitats també necessàries).
Estimació dels beneficis fiscals a la cultura en els Pressupostos generals de l'Estat (milions d’€ corrents i % sobre els BF totals de cada impostda |
Una hisenda pública avariciosa (incapaç
d'entendre els efectes econòmics i socials
multiplicadors i el propi retorn fiscal d'un mecenatge
fort) i l'escassa
consciència i tradició
filantròpica de la població (per falta d'incentius i
educació pública) expliquen que el conjunt de beneficis fiscals per donació a
fins socials, educatius, científics,
de cooperació al desenvolupament o a la cultura s'elevi
només a 85 milions d'Euros. O el que és el
mateix, només representen el 0,07%
dels beneficis fiscals
previstos per IRPF el 2014.
Cal tenir en
compte que el 2008 (últim exercici amb informació de detall) només l’11%
de les donacions anaven
destinades a entitats declarades d'interès públic i el 3% a activitats considerades prioritàries (i per tant mereixedores d'una desgravació major al 10% general,
del 25% i el 30% respectivament).2 Tot això explica que el conjunt
de beneficis fiscals de l'IRPF a la cultura, sumant a les donacions la deducció
per béns del patrimoni històric espanyol i les exempcions per premis literaris
i artístics, ascendeix en el pressupost de 2014 a la irrisòria quantitat de
11,6 milions d'Euros.
Aquest valor no inclou la major part del micromecenatge participatiu a
través d'internet (més conegut com crowdfunding).
Malgrat el seu gran creixement i que ajuda a finançar un gran nombre de petits
projectes culturals, no només no disposa d'un tractament fiscal específic sinó
que en la gran majoria de casos no computa com a donació (bé per incorporar
premis, bé perquè els destinataris –majoritàriament promotors culturals autònom
–no són entitats considerades d'utilitat pública i per tant susceptibles de
generar desgravació fiscal). En els esbossos coneguts de l'esborrany de la nova
llei de mecenatge (en sintonia amb la proposta 122/000264 del Grup Parlamentari
Popular presentada al Congrés dels diputats en l'anterior legislatura) es
contempla la possibilitat d'una deducció del 100% en els primers 150€ donats i
del 70% per a la resta. Veurem si a l'hora de la veritat, quan el govern aprovi
el projecte de llei, Hisenda autoritza beneficis fiscals de tal magnitud. Seria
una magnífica contribució per al foment d'una nova cultura filantròpica a
Espanya!
L'altre tribut amb deduccions i exempcions significatives amb efectes
en l'àmbit cultural és l'impost de societats. Les deduccions a la cultura
representen el 3,4% de les existents en la previsió d'ingressos d'aquest impost
per al 2014, proporció molt inferior al 10,4% previst per a l'any 2011. Cal
diferenciar les ajudes fiscals específiques a la producció i acció cultural de
la desgravació més general a donacions i al patrocini empresarial a activitats
d'interès general (esportives , socials , educatives , sanitàries o cultuals).
En el primer cas, el pressupost de 2014 ha previst atorgar 5,89 milions a 31
empreses de producció cinematogràfica (deducció del 18% per a les inversions
cinematogràfiques i 5% per al coproductor financer), 590 mil Euros a l'edició de
llibres i 20 mil a despeses i inversions per a la protecció del patrimoni
històric. Es tracta de quantitats irrisòries, que encara que beneficiïn a un
nombre molt reduït d'empreses, han patit una ràpida reducció com a conseqüència
de la progressiva desaparició dels supòsits de desgravació. Per exemple, el
2014 desapareix la bonificació per activitats exportadores de producció
cinematogràfica, audiovisual i editorial. Comparat amb el pressupost de l'any
2011, els beneficis previstos per a inversió cinematogràfica ascendien a 31
milions.
D'altra banda, dels 156 milions d'euros previstos com desgravació al
patrocini empresarial , només 11,4 milions corresponen incentius fiscals al
mecenatge, una quantitat insignificant ja que la majoria d'empreses prefereixen
descomptar l'aportació com a despesa deduïble a la base de l'impost en lloc del
benefici del 35% en la quota (i amb un límit del 10% de la resta de la base
imposable) que atorga la Llei 49/2002 d'incentius fiscals al mecenatge.
Altres 67 dels 156 milions corresponen a donacions genèriques i 77
milions més per compensar el suport a aquells pocs grans esdeveniments o
commemoracions que cada any fixa el Consell de Ministres. Aquests esdeveniments
esportius o commemoratius declarats d'excepcional interès públic gaudeixen de
la més alta desgravació fiscal: una deducció del 15% sobre el total de despeses
de publicitat i propaganda (el 100% si el suport publicitari divulga
específicament l'esdeveniment i el 25 % en el resta de despeses en publicitat
de l'empresa), amb un límit màxim del 90% de la donació. El gran diferencial de
tractament fiscal (el patrocini a la resta d'activitats d'interès general només
gaudeixen d'un 35% de desgravació del valor de la donació) concentra el suport
de les empreses amb gran capacitat de despesa publicitària en allò que fixa el
govern . A tall d'exemple, els nou grans esdeveniments que desgraven a partir
del primer de gener de 2014 són : "Donostia / Sant Sebastián, Capital
Europea de la Cultura 2016", "Expo Milà 2015", "Campionat
del Món d'Escalada 2014, Gijón", "Campionat del Món de Patinatge
Artístic Reus 2014", "Madrid Horse Week", "III Centenari
de la Reial Acadèmia Espanyola", "120 anys de la Primera Exposició
de Picasso a La Corunya", "IV Centenari de
la segona part del Quixot" i "World Challenge LFP / 85 Aniversari
de la Lliga". Al costat d'esdeveniments realment rellevants,
l'arbitrarietat de criteri de la resta és evident (especialment si es compara
amb el tracte de favor fiscal diferencial amb la multitud d'altres
esdeveniments meritoris possibles).
En resum, els beneficis fiscals atorgats pel govern espanyol al consum
ia la inversió cultural, així com als donatius per a entitats i activitats
sense ànim de lucre no només han estat tradicionalment garrepes en comparació
amb altres països occidentals sinó que han decrescut fortament en els últims
anys. Això ha estat així per efecte de la crisi econòmica (baixada dels
ingressos, el consum, la inversió) i la seva translació en menors ingressos
fiscals i pagament del deute, però de forma especial com a conseqüència d'una
política governamental discriminatòria respecte a la cultura. A diferència de
la despesa cultural públic, qui decideix la quantitat i la destinació dels
recursos són la ciutadania i les empreses donants o consumidors. Els incentius
fiscals no només fomenten una societat més culta i filantròpica, que
complementen el necessari suport públic directe a la cultura, sinó que en
incrementar el volum d'activitat econòmica acaben generant un important retorn
fiscal: compra-vendes que generen majors ingressos per IVA, salaris que
meriten en augments de la recaptació per IRPF o beneficis empresarials que
alimenten l'impost de societats. Amb l'excepció de les hisendes basques i
navarresa que disposen d'un major grau d'independència fiscal, la resta
d'administracions públiques espanyoles té un escassíssim marge de llibertat per
afavorir fiscalment l'activitat cultural. Esperem que la promesa nova llei de
mecenatge obri les portes a un canvi real de mentalitat.
______________________
1 Beneficis fiscals computables a l'administració central,
després de deduir les parts atribuïbles a les comunitats autònomes i entitats
locals per a transferències parcials d'IRPF i IVA. Veure memòria de beneficis
fiscals. Pressupostos de l'estat General, anys 2009 a 2014.
2 Segons un estudi citat en Asociación española de fundaciones: Propuestas
para la reforma de la Ley 49/2002, de 23 de diciembre, de régimen fiscal de las
entidades sin fines lucrativos y de los incentivos fiscales al mecenazgo.
Julio de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada