Als deu anys de la seva desaparició, val la pena recordar el llegat que l'Eduard Delgado (1949-2004) ha deixat, tant als que forem els seus deixebles com en les noves generacions que sense saber-ho beuen encara del seu mestratge. Ha estat i encara és un referent per a la gestió cultural catalana, espanyola, europea i llatinoamericana.
L'Eduard no era un home qualsevol. Fou un dinamitzador cultural fora mida, cosmopolita d'arrels profundes, de mirada prospectiva que anava diverses passes davant dels altres, i generador d'un discurs captivador i estructurador. Tenia una personalitat avassalladora, empàtica, d’abraçada física però al mateix temps distant quan no sintonitzava. No va viure molts anys, però aprofità plenament la seva gran energia i el bagatge de saviesa acumulat durant els continus viatges per Europa i Llatinoamèrica per a construir ponts i empènyer talents. Llaços entre la realitat quotidiana dels barris, ell que era molt de Gràcia, i les experiències que observava arreu. Ponts entre l’activisme cultural, l’acció institucional, l’observació de camp i la reflexió acadèmica.
L'Eduard no era un home qualsevol. Fou un dinamitzador cultural fora mida, cosmopolita d'arrels profundes, de mirada prospectiva que anava diverses passes davant dels altres, i generador d'un discurs captivador i estructurador. Tenia una personalitat avassalladora, empàtica, d’abraçada física però al mateix temps distant quan no sintonitzava. No va viure molts anys, però aprofità plenament la seva gran energia i el bagatge de saviesa acumulat durant els continus viatges per Europa i Llatinoamèrica per a construir ponts i empènyer talents. Llaços entre la realitat quotidiana dels barris, ell que era molt de Gràcia, i les experiències que observava arreu. Ponts entre l’activisme cultural, l’acció institucional, l’observació de camp i la reflexió acadèmica.
Amb formació d’historiador i gran interès per la
comunicació, de jove marxa a Londres i s’imbueix dels moviments socials,
culturals i polítics de l’època. En una Catalunya encara molt influenciada per
la tradició francòfona, la seva intuïció i passió llatina s’amara de la
distància crítica britànica. Treballa en múltiples projectes de base i per la
BBC al mateix temps que estudia antropologia i educació artística. Torna a Barcelona
amb una mirada diferent, convençut que el desenvolupament cultural territorial
de base no pot deslligar-se del seu encaix internacional, ni pot viure
encotillat per la tradició. S’integra a
l’administració pública local després de les primeres eleccions democràtiques,
influint primer en les polítiques de descentralització cultural i en el disseny
del model de centres cívics de Barcelona. Poc temps després, entra a formar
part de l’equip de cultura de la Diputació de Barcelona. Així mateix, conscient
de la importància de compartir experiències i reflexions entre els operadors
culturals, dinamitza els seminaris sobre gestió cultural des del Centre
d’estudis de cultura i participació. Aquesta experiència el portarà a
organitzar la primera edició d’Interacció l’any 1984, gènesi de tot el programa
formatiu del Centre d’estudis i recursos culturals (CERC) de la Diputació que
posarà en marxa l’any següent. Aquesta serà la seva gran plataforma
institucional per influir en els models polítics i de gestió de la cultura tant a
nivell català com espanyol.
En paral·lel desenvolupa una llarga trajectòria
d’assessorament i col·laboració amb el Consell d’Europa i amb la UNESCO.
Aprofitarà aquesta oportunitat per a fer d’ambaixador a casa nostra de les
iniciatives polítiques i de les estratègies culturals més interessants del Vell
Continent. Alhora, influeix en les anàlisi, la construcció de discurs i les declaracions
polítiques impulsades des d’aquests organismes internacionals, aportant una
mirada compromesa amb la realitat local i les cultures minoritàries. El seu
interès se centrà, fonamentalment, en l’àmbit local i regional, participant en
la redacció de la Declaració de Bremen sobre polítiques culturals municipals o
en l’equip coordinador del programa Cultura i Regions d’Europa. Aquesta relació
privilegiada amb el Consell d’Europa el portarà a acceptar treballar durant dos
anys des d’Estrasburg en la Divisió de Polítiques i acció cultural del Consell
d’Europa. Juntament amb Ritva Mitchell i el suport de Gabriele Mazza i Raymond Weber emprendrà una aventura
única d’acompanyament institucional de la transició política i cultural de l’Europa
Central i Oriental posterior a la caiguda del mur. De retorn d’aquesta
experiència, tota la seva energia la dedica a posar en marxa la Fundació
Interarts, l'observatori europeu de polítiques culturals urbanes i regionals, convençut
que per generar anàlisi i discurs solvent cal una llibertat i una mirada transversal que no donen les
administracions públiques. Aquesta darrera etapa el porta a trescar noves
connexions entre Europa i Amèrica Llatina, a aprofundir en la cooperació cultural internacional i a mobilitzar les xarxes europees
en l’obtenció de projectes, en un moment de creixent pes de la Unió Europea en
el camp cultural.
La meva relació amb l’Eduard comença a mitjans dels anys
vuitanta quan ell acaba de fundar el CERC i jo sóc un jove investigador interessat
en entendre el món de la cultura. La seva empremta en el meu desenvolupament
professional, i en el de tantes altres persones properes, és enorme. La seva generositat obrint fronteres físiques i conceptuals, proposant
projectes i compartint xarxes de relacions és fantàstica. M’obliga a
arriscar-me i a trencar motllos quan l’acompanyo a seminaris internacionals o
m’envia a substituir-lo per Europa, fet que m’ajuda a créixer i a
agafar confiança. Seguint l’estela d’en Quim Franch i al costat de l’Alfons
Martinell, l’Esteve Leon, en Xavier Marcè i l’Eduard Miralles comencem
l’aventura de posar en marxa el Màster en gestió cultural, culminant el
programa de formació de professionals que ell havia endegat uns anys abans al CERC.
La seva capacitat de treball i de simultaniejar tasques era enorme (no se què
arribaria a fer avui si comptés amb totes les tecnologies digitals amb que disposem!).
Era capaç d’estar llegint o redactant un informe, escriure un poema en to mofeta i fer una
intervenció cabdal per canviar el fil d’una discussió, tot sense aparentment cap
esforç. Malgrat no ser sempre una persona fàcil i que fos complexe seguir-lo
quan arriscava trencant motlles, la seva capacitat de treball, de ser arreu, de
seducció (a vegades excessivament fictícia) i de selecció dels millors col·laboradors salvaven les seves esporàdiques
sortides de mare i la precarietat de mitjans amb la qual no dubtava en treballar.
Què ens diria ara, en plena maduresa intel·lectual i vital,
observant les complexes transformacions socials, polítiques i culturals que
vivim? Segur que s’implicaria a fons, no callaria, mobilitzaria recursos i ens
obligaria a repensar de forma crítica el nostre compromís personal i col·lectiu
amb el desenvolupament polític i cultural de la nostra societat i del món, sempre proper, que ens envolta. En un moment
que debatem sobre la dimensió creadora del gestor cultural, ell era realment un
gran creador cultural.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada