Presentació
El Programa de gestió cultural de la
Universitat de Barcelona desenvolupa des de l'any 2009 una línia de recerca
centrada en els models de gestió dels festivals culturals* a càrrec
de Tino Carreño i Lluís Bonet. En l'actualitat estem realitzant dos estudis
simultanis.
D'una banda, participem en una investigació a
escala europea, anomenada FESTUDY, centrada en l'estudi dels festivals de
música del vell continent que té previst presentar-se en una gran trobada de
responsables de festivals que tindrà lloc al novembre de 2013 a Lille (França).
En aquest estudi han participat 97 festivals de música espanyols gràcies al
finançament i participació activa de l'Associació FESTCLÁSICA. La investigació
completa inclou més de 390 festivals d'un gran nombre de països diferents:
Bèlgica, Bulgària, Dinamarca, Espanya, Finlàndia, França, Irlanda, Islàndia,
Lituània, Luxemburg, Polònia, Portugal, Quebec, Noruega, Suècia i Suïssa.
El segon estudi tracta la situació dels festivals
espanyols d'arts escèniques i música davant la crisi econòmica. Pretén conèixer
els models de gestió de les diverses tipologies de festival, analitzar
l'impacte de la crisi econòmica i pressupostària en els mateixos i avaluar les
estratègies d'adaptació a la nova conjuntura econòmica i política, amb especial
èmfasi en l'anàlisi de les estratègies de finançament i de gestió dels recursos
humans.
En els propers post compartirem algunes de les
dades més interessants obtingudes en aquest segon estudi (seguiu a Twitter el
hashtag #gestionfestivales si esteu interessats a rebre notícies i voleu participar
amb comentaris sobre el tema).
Gènere
artístic dels festivals
Comencem amb l’anàlisi del gènere artístic
principal i la diversitat d’estils escènics i musicals presents en la
programació. El 53% del conjunt de festivals d’arts escèniques i música
celebrats a Espanya durant l’any 2011 tenen la música com a gènere principal,
però la realitat de la programació és molt més rica.
Sota els grans cinc gèneres descrits els
responsables artístics dels festivals programen una gran varietat d’estils. En
síntesi, observem que:
- En els festivals de música erudita, els estils clàssic i barroc constitueix el nucli central de la programació. De totes maneres, la música contemporània no només és una de les 3 especialitats principals del 44% d’aquests festivals, sinó que es present com a estil secundari en un terç addicional.
- Els festivals de música moderna estan totalment dominats pel pop-rock. Al seu costat destaca la presència de música Tecno - Electro, Reggae - Ska, Rap - Hip hop y la cançó d’autor. Així mateix, és interessant remarcar la importància de la programació de grups de música tradicional i del món al costat de l’omnipresent pop-rock.
- En el grup format pels festivals de “Jazz, world, música tradicional…” la varietat d’estils és molt alta, malgrat que la meitat dels mateixos assenyalen el Jazz com un dels seus estils principals.
- En síntesis, el món de la música erudita està molt menys obert a altres tradicions sonores que el del jazz i les músiques del món i tradicional, així com en el de la música moderna.
- En els festivals de teatre es programa, així mateix dansa, circ i altres disciplines escèniques.
- En el grup format per la resta de gèneres escènics, las marionetes és la disciplina artística més nombrosa, seguida de la dansa, el circ i un variat panorama d’espectacles multidisciplinars.
En definitiva, els festivals d’espectacle en viu
presenten una gran diversitat d’estils i gèneres, que enriqueixen el panorama
artístic del país, més enllà de la programació dels equipaments estables.
Lluís Bonet i Tino Carreño. Universitat de
Barcelona
________________________________
*Com a resultat d’aquesta línia de recerca s’han
organitzat diversos seminaris, presentat comunicacions en congressos acadèmics
i publicat el llibre: BONET, L.; SCHARGORODSKY, H. [eds.] (2011) La gestión de
festivales escénicos. Conceptos, miradas, debates. Barcelona: Gescènic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada